lørdag 16. juni 2012

Fasade og plantegninger


Nå er det (igjen..) lenge siden jeg har blogget! Jeg opprettet denne bloggen litt i tidligste laget tror jeg, jeg hadde jo som formål å blogge om husprosjekt i første omgang, men også litt scrapping. Nå har det seg sånn at det å bygge et hus er en laaang og omstendig prosess, selv om vi faktisk ikke har begynt enda!!! Alt er på plass, gravere står klar til å begynne, murere står klare etter det.....men kommunen!! Jada, ting tar tid med å få byggesøknaden godkjent, så derfor står liksom tiden litt stille nå! Vi har fått flere lovnader om at vår byggesak står for tur, så vi får virkelig håpe at det stemmer. Min kjære har tilbragt tid på tomta med motorsag for å få unna endel trær og busker.... så nå kan prosessen bare starte! I håp om at det snart virkelig blir vår tur, så legger jeg ut fasade og plantegninger av huset. Slik blir huset vårt:

Onsdag 13.juni var vi i møte med Nordbohus. Da skulle vi ta stilling til alt fra vegger og tak, dører og vinduer, listverk og dørvridere...you name it! Det meste hadde vi tenkt på fra før, men mye måtte vi ha litt mer tid på. Vi har brukt mye tid til å bla igjennom utallige kataloger, det er veldig mye å velge mellom!! Vi valgte svart tak, selv om jeg syns det er like fint, om ikke finere med rødt. Grunnen til at vi valgte svart er at det da blir lettere å male huset i andre farger og nyanser senere. Huset blir hvitt nå, og hvitt er den eneste fargen som passer til rødt tak syns jeg. Hvis vi vil male huset f.eks grått senere, er det finest med svart tak.

Jeg syns fasadene på huset ble veldig fin. Vi hadde i utgangspunktet tenkt å ha en ark ut fra huset i front, men sparte endel penger på denne løsningen. Samtidig liker vi begge at huset er mest mulig "enkelt", uten mye utsmykkinger og "pynt". Vi ville ha store vinduer i front, og skal legge in screens på de tre øverste vinduene (solskjerming). Noe jeg virkelig ser fram til er den store verandaen! Den jeg har nå er for liten for oss fire til å sitte ute å spise på varme sommerdager, noe som absolutt er et savn! Jeg er av den typen som elsker å be venner og familie på grilling, og bare sitte ute å nyte kveldsola med et glass rødvin og ei god veninne!! (eller kjærest!). Så er det plantegningene:

Når man kommer inn i første etasje, kommer man inn i en stor hall. Her blir det flislagt gulv. Her er det også tilgang til vaskerom, hovedbad og gjesterom/hjemmekontor. Trappa ned til underetasjen kommer også i gangen. To store glassdører skiller gangen fra stua, med åpen løsning til kjøkkenet. Vi har fått tegnet kjøkken hos Sigdal, skal legge ut bilder senere! Stua blir stor og romslig, og så tenker vi å ha en TV krok i hjørnet mot baksiden. Det skal bli godt å få to sittegrupper, hvor den ene er forbeholdt TV, og den andre kaffe -og veninnebesøk! Godt å slippe å sitte oppi TV'n når man har besøk syns jeg!

I underetasjen er det 4 store soverom, hvor byggherrene er forbeholdt det største!! :D Å få et eget walk-in closet er jo en stor drøm i seg selv, særlig når man er litt mer moteinteressert enn gjennomsnittet!! Dvs: mye klær! Barna får hvert sitt soverom, samt et gjesterom. Badet nede har vi snakka om å vente litt med, men vi får se:) En stor kjellerstue for barna er godt for både dem og oss. Det faktum at de begge begynner å bli stor, og krever mer plass -er bare å innse!

Vi gleder oss utrolig til å komme igang med bygging av vårt drømmehus, og selv om prosessen tar tid, så kommer vi jo igang uansett!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar